Dyskalkúlia je vážnou prekážkou v učení matematiky. Charakteristiky, ktoré sa vyskytujú u ľudí s dyskalkúliou, sú:
Ťažkosti s matematikou sú pretrvávajúce a budú sa prejavovať už od útleho veku študenta.
Ťažkosti dyskalkúlika sa týkajú aritmetiky, ale nie nevyhnutne iných oblastí matematiky, ako je geometria a algebra.
Ťažkosti v matematike sa objavia, ale nie v predmetoch ako je angličtina a predmety, ktoré nezahŕňajú čísla.
Najmä sa vyskytuje nedostatok intuitívneho chápania čísel a jednoduchých číselných pojmov, napríklad vzťahu medzi násobením a opakovaným sčítavaním.
Objaví sa aj nedostatok základného chápania toho, ako čísla medzi sebou súvisia, napríklad 6 sa dá vytvoriť z 5 + 1, dvojnásobok 3, 4 + 2 (flexibilita čísla), ako aj vizuálny koncept veľkosti čísel. Dyskalkúlik nedokáže robiť racionálne - praktické odkazy na čísla.
Študenti nemusia rozumieť počítaniu a "učeniu naspamäť", pre jednoduché spôsoby vypracovania odpovedí, ako je, napríklad, počítanie na prstoch.
Mávajú extrémne ťažkosti s rozpoznávaním vzorcov v číslach a zovšeobecňovaním.
Majú vysokú úroveň matematickej úzkosti.