
Je vaše dieťa dyslektikom?
Dieťa v školskom veku s dyslexiou môže vykazovať niektoré z nasledujúcich príznakov dyslexie.
- Vyhýba sa čítaniu, alebo si sťažujú na problémy s čítaním.
- Prejavuje vyššiu úroveň myslenia v oblastiach ako sú zvedavosť a predstavivosť. Zle vyslovuje komplikované alebo neznáme slová.
- Zamieňa si slová s podobný „znázornením“ avšak z rozdielnym významom. Napríklad, „láska“ za „hláska“, alebo „ísť“ za „zísť“ a pod.
- Prerušuje čítanie, často hovoria „um“, „uh“ alebo „aha“, aj v rečovom prejave.
- Používa vágne slová namiesto jasných konkrétnych slov.
- Potrebujú viac času na odpoveď i na písomnú i verbálnu.
- Takéto deti majú problém so zapamätaním si izolovanej časti ústnej informácie, ako sú dáta, mená a zoznamy.
- Majú veľmi vážne problémy s čítaním a robia v tejto oblasti len malé pokroky.
- Pri čítaní váhajú a domýšľajú si slová, ktoré začínajú rovnako, alebo sú podobné, ako tie napísané.
- Nevie čo číta a neorientuje sa vo význame písaného.
- Strach, hrôza alebo odpor k čítaniu nahlas.
- Zle vyslovuje a nahradzuje slová keď číta nahlas.
- Problémy v iných oblastiach výuky, napriek priemernej alebo vyššej inteligencii.
- Naučilo sa neskoro hovoriť.
- Máte pocit že Vaše dieťa je inak pohotové a bystré.
- Zamieňa si poradie písmen a čísiel.
- Potrebuje si pri počítaní pomáhať prstami, značkami na papieri, dlhšie než jeho rovesníci.
- Má veľké problémy zapamätať si násobilku.
- Je pre neho ťažké zapamätať si, ktorá je pravá a ktorá je ľavá ruka.
- Je mimoriadne nemotorné? (I keď nie všetky Dyslektické deti sú nemotorné.)
- Vynecháva niektoré písmená v slovách, alebo ich uvádza v nesprávnom poradí.
- Robí pri čítaní jednoznačné chyby z nedbalosti.
- Má v škole problémy s opisovaním z tabule.
- Pri čítaní nahlas vynecháva slova i celé riadky, alebo číta celý riadok opakovane.
- Má špatný zmysel pre smer a pletie si pravú a ľavú stranu.
- Má nedostatok sebadôvery a malú úctu k sebe samému.